Door de veelheid aan verschillende uitvoeringen in motorisering en andere eigenschappen zijn er veel verschillende varianten van het instrumentenpaneel van de lancia kappa in omloop. Om precies te zijn: er bestaan 55 verschillende uitvoeringen van het instrumentenpaneel voor de Lancia Kappa. In dit artikel proberen we wat richting te geven in hoe je kunt vaststellen welke tellerkast je nodig hebt om jouw auto weer perfect te krijgen, of in ieder geval de voor jouw auto juiste uitvoering aan te schaffen.

Uitvoeringen Visueel herkennen

Laten we eens beginnen met wat verschillen in de uitvoeringen te duiden via de optische verschillen die je makkelijk kunt herkennen zonder de tellerkast uit te bouwen.

Diesel of benzine is af te leiden van de toerenteller. Begint het rode toerengebied bij 5000 toeren dan heb je de dieselversie, begint het rode gebied bij 7000 toeren dan heb je de benzine versie van de 2.0 20V, 2.4 20V, 2.0 20V Turbo of 2.0 16V Turbo. De 3.0 V6 heeft doorgaans dezelfde toerenteller, behalve de laatste bouwjaren van de 3.0 V6 versie met automaat heeft een toerenteller waarvan het rode toerengebied bij 6500 toeren begint.

 

 

Automaat of handbak is af te leiden van het al dan niet aanwezig zijn van een display midden onder de brandstofmeter waarop de ingeschakelde versnelling verschijnt.

 

Sportonderstel is af te leiden uit het knopje rechtsonderaan op het frame, zit daar een nep-knopje dan is het een instrumentenpaneel voor een Kappa zonder sportonderstel, zit er wel een knopje en het opschrijft Sport/Auto dan heb je met de versie met sportonderstel te maken.

Welke problemen komen vaak voor bij Kappa Instrumentenpanelen?

Gelukkig valt het aantal problemen met de instrumentenpanelen op de Lancia Kappa heel erg mee. Ook hier is bij de ontwikkeling blijkbaar voor kwaliteit gekozen. De meest voorkomende klacht is een defect display van de dag en totaal kilometerteller. In de loop van de bouwjaren is die display overigens een aantal keren gewijzigd, kijk maar eens naar de plaatjes hieronder. Voor zover ik nu begrijp zijn er 3 uitvoeringen: een uitvoering met een extra kader om de teller, die pas vanaf 1998 op de Lancia Kappa is toegepast. Daarnaast zijn er 2 uitvoeringen zonder kader, en de ene heeft bij uitstaand display een donkere uitstraling en de andere een lichte uitstraling. Ook is er een verschil in karaktergrootte en wijze van aanlichten. Een paar beelden van de 3 uitvoeringen om het te verduidelijken tref je hieronder:

Verandert de Kilometerstand bij wisselen van het instrumentenpaneel?

Een interessante vraag die ik wel eens van een klant heb gekregen; is de kilomterstand van de tellerkast opgeslagen in de unit? Of neemt de unit de werkelijke kilomteres van de auto over, en is de kilometerstand opgeslagen in de body conputer van de Lancia Kappa? Eerlijk gezegd heb ik het antwoord niet voorhanden.

Indientificatie via de OEM sticker

Uiteraard heeft iedere uitvoering van het instrumentenpaneel een uniek OEM nummer. Je zou op basis daarvan, en met de tabel onderaan deze pagina dus makkelijk moeten kunnen vaststellen of je de juiste tellerkast voor jouw auto hebt. Helaas is de kwaliteit van de in de productie toegpaste labels erg droevig. Het zijn kleine rechthoekige labels van 24 x 48 mm met opgedrukte inkt. Zowel de lijm als het drukwerk is zodanig slecht dat het label meestal al heeft losgelaten bij het uitbouwen. Soms zit de sticker nog wel op zijn plaats maar is de inkt niet meer leesbaar. Ons advies is dus ook om altijd een extra markering te maken van het OEM nummer van jouw tellerkast als je de sticker nog kunt vinden en leesbaar is. Kijk bij uitbouw ook vooral even in de inbouwruimte in het dashboard, soms ligt de sticker daar gewoon nog onderin. Op de sticker staat naast het OEM ook andere technische gegevens die belangrijk zijn als je de tellerkast moet wisselen voor een unit met een ander OEM nummer. Als je gaat wisselen zorg dan dat de gegevens over toerental en kilometerteller overeen komen zodat de vervangende teller je de juiste informatie toont op het vervangende instrumentenpaneel. Als je de verkeerde unit plaatst overschat of onderschat het paneel zowel de snelheid, toerental als afgelegde kilometers. Zorg dus dat de eerste 2 genoemde waarden op de sticker van de nieuwe en oude matcht. Ik probeer hier langzamerhand een compleet overzicht te verzamelen van de gegevens op de stickers. Dan kun je op basis van chassisnummer altijd nog terughalen welke units toepasbaar zijn in jouw Lancia Kappa.

Hier een overzicht van de stickers die ik tot nu toe verzameld heb. Heb jij een tellerkast uitgebouwd en heb je een sticker gevonden die nog niet in mijn overzicht staat? Je doet andere Lancia Kappa liefhebbers een groot plezier door een foto van de sticker met me te delen, dan zet ik die in dit overzicht.

 

2.0 16V Turbo
2.0 20V + 2.4 20V
2.0 20V Turbo
2.4 20V
2.4 JTD en 2.4 TDS
3.0 V6

46519695464606834651969446460677
46460679465196984647247346460678
46460684606618094651969746460682
606618116065756246460685
4647247446519247606634366066181346472467
 60663437 
 60661817  46472472
 60661823   46472475
    46519691
    46519692
     46519696
     46519699
     60657564
     60657631
     60657633
     60657634
     60661807
     60661815
     60662245
     60668116
     
     82486317

Totaaloverzicht 55 bestaande instrumentenpanelen Lancia Kappa

Tot slot deel ik met jullie de totale tabel van 54 verschilende uitvoeringen van de Lancia Kappa instrumentenpanelen die in omloop zijn. We hebben er zelf altijd ongeveer 10 verschillende exemplaren op voorraad om de meeste klanten te kunnen helpen.

OEM nr

Motorisering

versnellingsbak

sportonderstel

77997472.0 16V TurboHandbakNEE
464606762.0 20V + 2.4 20VHandbakNEE
464606773.0 V6HandbakNEE
464606783.0 V6AutomaatNEE
464606792.0 20V + 2.4 20VAutomaatNEE
464606802.4 TDSHandbakNEE
464606812.0 16V TurboHandbakNEE
464606823.0 V6AutomaatJA
464606832.4 20VHandbakJA
464606842.0 16V TurboHandbakJA
464606853.0 V6HandbakJA
464724662.0 20V + 2.4 20VHandbakNEE
464724673.0 V6HandbakNEE
464724683.0 V6AutomaatNEE
464724692.0 20V + 2.4 20VAutomaatNEE
464724702.4 TDSHandbakNEE
464724712.0 16V TurboHandbakNEE
464724723.0 V6AutomaatJA
464724732.4 20VHandbakJA
464724742.0 16V TurboHandbakJA
464724753.0 V6HandbakJA
465192472.0 20V + 2.4 20VHandbakNEE
465196913.0 V6HandbakNEE
465196923.0 V6AutomaatNEE
465196942.4 JTDHandbakNEE
465196952.0 20V TurboHandbakNEE
465196963.0 V6AutomaatJA
465196972.4 20VHandbakJA
465196982.0 20V TurboHandbakJA
465196993.0 V6HandbakJA
606575602.0 20V + 2.4 20VHandbakNEE
606575622.4 20VHandbakNEE
606575643.0 V6HandbakNEE
606576313.0 V6HandbakNEE
606576333.0 V6AutomaatNEE
606576343.0 V6AutomaatJA
606618073.0 V6AutomaatJA
606618092.0 20V TurboHandbakJA
606618112.0 20V TurboHandbakJA
606618132.4 20VHandbakJA
606618153.0 V6HandbakJA
606618172.0 20V + 2.4 20VHandbakNEE
606618212.4 JTDHandbakNEE
606618232.0 20V + 2.4 20VHandbakNEE
606622453.0 V6AutomaatNEE
606634362.0 20V TurboHandbakNEE
606634372.0 20V TurboHandbakJA
606634382.4 JTDHandbakNEE
606681163.0 V6HandbakNEE
824837523.0 V6HandbakNEE
824853442.4 TDSHandbakNEE
824858362.0 20V + 2.4 20VHandbakNEE
824863173.0 V6AutomaatNEE
824863182.0 20V + 2.4 20VAutomaatNEE